EMS (Equine Metabolic Syndrome)


Nikon D5100 & Nikkor 50mm f/1,8G Mitt hjärta ♥
Igår hade jag som sagt ut Equiterapueten ut till Play, detta på grund av att hon hade fått en utåtbuktad knöl mellan bog och hals.. Trodde de va en muskel som va lite svullen, men de visade sig inte fallet vara.. De va fett som har packats, därför de va så hårt och inte mjukt som de normalt är om de är hull.. Alltså så hon "fett depåer" på kroppen som sitter på lite konstiga ställen.. Hon är inte normalt fet utan de är en rubbning i hennes ämnesomsättning. De funkar typ som diabetes vad jag förstår? (inveklat som satan). Och där med allt detta får hon inte alls lika bra blodcirkulation när jag rider. De va tur att jag tog ut Monica som kunde se detta, för om de går för långt hamnar hon i en högrisk-zon för att få fång.. Och de vill man ju inte.

Detta har alltså hänt på cirka 2-3 veckors tid. Jag har märkt att hon blivit rundare om magen eftersom jag fått bytt sadelgjord till en längre.. Hon har blivit lite segare i skritten och traven, dock inte galoppen då hon bettet sig som en galning. Detta är förmodligen pga av hennes dåliga blodcirkulation som hon inte vart lika framåt som den Play hon brukar va. Jag hade börjat fundera på om hon hade börjat få ont i sin hovled igen som hon haft problem med, eller att de kasnke va så att hon inte hade samma energi nu när jag dragit ner kraftfodret eftersom vi tagit de lugnare när ridhuset vart avstängt.. Men icke, dock är jag superglad att de inte är nått med hovleden, hallelujha för de!!

Från och med igår så äter hon bara hö och mineraler, inget annat. Inte en ända morot, ingenting! Dock ska jag åka o köpa nån special "kur" för hästar med denna "sjukdomen" i Kvicksund på torsdag som hon kommer äta cirka 2 månader. Och de är nog tiden de kommer ta att få henne frisk om inte mer.. Undertiden ska hon motioneras friskt Hon ska skrittas mycket, men jag får trava och galoppera på henne. Ska helst rida långa rundor i mesta dels skritt. För om jag inte tar tag i de här nu så kommer hon få gå i grushage i sommar, och de finns inte som alternativ i min värld.. Hon ska bli frisk så fort som möjligt!

Och därmed så är min och Plays vår förstörd.. Iår igen. Är så jävla less på sjukdomar och skador, de är hela tiden nått. Detta är 4 året i rad de händer nått när Play börjar bli som finast i formen.. Denna gången får jag ju dock va glad för att jag får rida henne och att hon inte behöver stå med nått trasigt ben eller liknande..

Ska prata med med Monika när jag åker o köper tillskottet på torsdag.. Just my luck!





Kommentarer
Postat av: Hanna Håkansson [ Foto ]

tusen tack själv! :)

2012-02-29 @ 12:48:01
URL: http://hkansson.blogg.se/
Postat av: susanne

Usch så trist med alla sjukdomar och skador. Det är inte bara lidande och annat trist, det är ju inte gratis heller.... Håller tummarna för att din vackra Play piggar på sig och blir frisk snart!! Skönt ändå att ni kan rida ut mycket. Jag får små meddelanden hela tiden om hur filura har det och hon verkar trivas och må gott. Känns toppen!!! Ha det gott. Vårkramar

2012-02-29 @ 16:45:20
URL: http://nattsyrransphoto.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback